Sekce určená k debatám o již odvysílaných epizodách.
#6452 od Sára
01 pro 2018 20:53
Temná epizoda z temné epizody lidských dějin. Za mě dobrý. Ba co dím, vynikající.
Doktor udělala, co musela, byť se Willina babička stihla utopit dřív, než ji vyprostila. (Osobně mi bylo Jodie líto, okolo všichni v bundách a teplých kostýmech - a ona v mokrém oblečení a podzimním počasí.Klobouk dolů teda.)
Král Jakub I. nebyl špatný. Musím si o něm něco přečíst, jestli byl opravdu takový fanatický vymítač ďábla (britské děti to budou bezpochyby vědět ze školy), protože z očí mu to docela koukalo.

Tessuno, jak podle tebe vypadal ten tradiční "boží soud"? Já znám právě tenhle podrazácký- utopená=nevinná, neutopená=upálená, protože vinna. A ten bodec je stejný bazmek - při dotyku s kůží se zasune do rukojeti, takže nezraní a "čarodějnice" pochopitelně nekrvácí.

Strom jako zámek dobrý nápad, byť na planetě, kde stromy slouží hlavně jako palivo a stavební materiál, trochu nedomyšlený.
#6457 od Tessuna
02 pro 2018 00:15
Sáro: Jako obvykle jsem si to přečetla v diskusi na Tor.com a teď tu dělám chytrou, ale kdosi tam psal, že "tradiční boží soud" spočíval v tom hodit podezřelou do vody: když šla ke dnu, znamenalo to, že je nevinná, a v tom případě se ji pokusili vylovit a zachránit (asi ne vždy úspěšně). Pokud zůstala plavat na hladině, byla prohlášena za čarodějnici. Dodávám, že je přitom nějak svazovali, takže nešlo o rozlišení na ty, kdo umějí či neumějí plavat. A ženy tehdy nosily dost těžké sukně a spoustu spodniček, takže udržet se na hladině nebylo zase tak jednoduché. Netvrdím, že je to fér, ale aspoň některé ze souzených měly šanci přežít...

Pokud jde o ty stromy, tak je dost možné, že ve chvíli, kdy tam ten strom sázeli, lidstvo ještě mělo jakousi dnes bohužel už zapomenutou koncepci "posvátných stromů," což byly stromy, v nichž sídlili bohové či duchové lesa, a nikoho by ani ve snu nenapadlo na takový strom vztáhnout ruku. Pokud ten, kdo Moraxe v tom kopci zamykal, alespoň trochu studoval lidi ve kterékoli fázi pravěku, starověku nebo středověku (už jsem zapomněla, jak dlouho si v tom kopci vlastně hráli na blanické rytíře), udělat zámek v podobě posvátného stromu mu muselo připadat jako bezva nápad.

O Jakubovi I. jsem si početla na wikipedii a zdá se mi, že to opravdu sedí. Jen mě tak napadlo: Jakub byl příbuzný Alžběty I. (Byla jeho prateta z druhého kolene nebo tak něco). A všichni víme, jak to bylo s Alžbětou I. a Doktorem. Skoro by se mi bylo líbilo, kdyby Doktor ke králi poznamenala něco jako: Hej, jak to se mnou mluvíš, vždyť jsme jedna rodina! Jsem tvůj vzdálený prastrýc! :D
#6459 od Zuzka
02 pro 2018 11:54
Dle wiki ke zkoušce vodou:

Zkouška vodou: Chammurapiho zákoník ji popisuje tak, že se podezřelá osoba zaváže do pytle a hodí do řeky. Pokud by přežila, je nevinná. Je popsána také ve staroindické Višnu Smrti (Dharmašástra), Indové odsouzence spoutali provazem a hodili do vody, důkazem nevinny bylo, když se podezřelý uvolnil z pout a vyplaval na hladinu. Francký král Ludvík Pobožný zakázal zkoušku vodou již roku 829, ale znovu se objevila koncem středověku při čarodějnicích procesech. V českých zemích se užívala ve formě potopení svázaného do vody – pokud se obviněný potopil, voda jej přijala jako čistého a byl tedy nevinný; provinilec zůstal plavat na hladině. Jinou formou bylo brodění přes prudký brod – pokud obžalovaný vyvázl, byl nevinný.

Zase jsme o něco chytřejší:-)

Na druhou stranu třeba v Jesenických procesech se takovými zkouškami nikdo nezabýval a oběti mučili tak dlouho, až se přiznaly a mohly být upáleny...

Pomalu ty články na tor.com přestávám číst, protože mi přijde, že jsou tam hrozně militantně liberální...nevím, jak to nazvat, ale místo lidskosti a zábavy hledají v DW všechny možné -ismy (feminismus, rasismus apod.) a stěžují si, že je DW málo/chybně akcentuje. Nejvíc mě dostala jedna slečně v diskuzi k Woman who fell on Earth, kde vehementně nadávala na to, že jeřábník Karel, jakožto privilegovaný bílý muž musel být zachraňován a obětovala se za něj černá žena.
#6461 od Tessuna
02 pro 2018 13:23
Dobře jsi to nazvala, já je sice ještě pořád čtu, ale už nemám pocit (který jsem konkrétně u DW poepizodních článků Emily Asher Perrin měla po mnoho let) že mi mluví z duše. Myslím, že jsem hodně liberální, ale netěší mě ta militantnost. Zvlášť u téhle epizody, protože všichni tam řešili feminismus a čarodějnictví a hrozně se v tom pitvali, zatímco mě tematicky nejvíc zaujal ten strom, protože to je zase téma, které bych nejradši pitvala já. A štvalo mě, že se mu tam nikdo nevěnuje. Napadlo mě napsat nějaký komentář v tom smyslu, že stromy jsou pro mě důležitější než feminismus, ale bála jsem se, abych na svoji hlavu nepřivolala witchhunt :D. A to mi právě připadá už trochu moc.

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků